Firefox OS: Může Androidu konkurovat?

12. března 2013 v 22:00 | Tukan |  Mobilní telefony - Novinky

O operačním systému od společnosti Mozilla jsem psal již dříve. Avšak až teď se k nám dostaly poněkud zajímavější informace o tomto nadějně vyhlížejícím projektu. Jak už jsem si v nadpisu položil otázku, je možné aby se Firefox OS stal přímým konkurentem Androida? No uvidíme.

Na letošní konferenci Mobile World Congress se kromě hromady Androidích telefonů představil nadějně vypadající Firefox OS, což je systém postavený na HTML5, který chce útočit na Android z pozic levných smartphonů. Jak už jsem napsal, Firefox OS pro svoje uvedení na trh zvolí nižší třídu. To ovšem není žádné překvapení. Přeci jen je lepší začít od spoda s nízkými náklady, než se vrhnout do kotle 5-ti palcových monster s kdovíkolika jádry procesoru atd... Prodej těchto smartphonů nižší třídy bude cílen zejména na rozvojové trhy, kde přeci jen těch Androidů a iOSů bude méně. V druhé polovině letošního roku by se smartphony s Firefox OS měly objevit v těchto zemích: Polsko, Srbsko, Černá Hora, Maďarsko, Brazílie, Kolumbie, Venezuela a Španělsko. Ohledně dostupnosti v ČR zatím nejsou žádná data. Je možné, že se u nás začnou prodávat až příští rok společně se začátkem prodeje v USA. Dříve jsem již psal o prvních smartphonech s Firefox OS pro vývojáře, vyrobené společností GeeksPhone. Na MWC 2013 bylo představeno hned několik těchto telefonů, ovšem tentokrát od více známějších značek. Konkrétně to jsou ZTE Open a Alcatel One Touch Fire. Specifikace obou zařízení jsou prakticky stejné.
  • 3,5" displej
  • Rozlišení 480 x 320
  • 1-jádrový procesor
  • 256 MB RAM
  • 512 MB interní paměti
  • slot na microSD kartu
  • 3G, Wi-Fi, Bluetooth, GPS a FM rádio

Alcatel One Touch Fire

ZTE Open

Těmito samrtphony však řetězec nekončí. Dalšími výrobci co představili své zařízení s Firefox OS jsou LG a Huawei. Zájem o systém pak projevil i SONY. Konkrétně smartphone od SONY by měl spatřit světlo světa již velmi brzy. Rovněž se bude jednat o zařízení nižší třídy, ale oproti konkurenci nabídne několik vylepšení. Prozatím se SONY prezentovalo testovací verzí Firefox OS na SONY Xperia E. Jediným ze známějších výrobců, který odmítl vývoj smartphonu s Firefox OS je Samsung, který se podle slov generálního ředitele chce zaměřit spíše na jejich vlastní OS, Tizen.

SONY XPERIA E běžící na Firefox OS

Hlavním artiklem úspěchu bude podpora od operátorů. Zajem mají tito operátoři: španělská Telefónica, německý T-Mobile, ruský Megafon, americký Sprint, japonské KDDI, korejské KT a China Unicom. Z toho vyplývá, že smartphony s Firefox OS budou brandované a operátoři je budou nabízet s tarifem za pakatel.

No a nebyl by to operační systém bez patřičného "marketu" ke stahování aplikací. Firefox OS bude disponovat vlastním obchodem s názvem Firefox Marketplace. Tento obchod s aplikacemi bude stejně jako Google Play v Androidu, pevně nainstalován do systému.

Bohužel, analytici Firefoxu OS příliš mnoho šancí na úspěch nedávají. Podle některých je na příchod přímého konkurenta Androida příliš pozdě. Konkurence se nebojí ani Google, který naopak prohlašuje, že ho na scéně vítá, z důvodu rozšíření smartphonů více do světa. Ovšem této chvále ze strany Google se nelze divit, protože tyto zařízení budou rovněž hledat přes Google vyhledávání, což znamená další zisky Googlu.

A nakonec se podíváme na rozhraní. Jak je na fotkách a videích vidět, hlavní myšlenkou systému je jednoduchost ovládání a přehlednost. Designovou a funkční stránku bych se nebál přirovnat k Androidu a iOS. Z Androidu s Firefox OS "vypůjčil" domovskou obrazovku a notifikační lištu naopak od iOS tu máme menu aplikací s podobným rozložením ikon. Firefox podporuje i multitasking, při kterém se mezi aplikacemi přepíná dlouhým stiskem tlačítka pod displejem.

Jak vše dopadne nebo nedopadne se dozvíme ve druhé polovině tohoto roku.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.